May 4, 2011

bola dan zaman youth

Posted by

Bola; sejenis alat sokan yang paling marhain dalam sejarah beradaban manusia - jangan percaya sangat dengan ayat gua ni - , datang dengan pekej yang comel ; bulat. dan harga yang berpatutan.

Kalau 10 tahun lepas - gua mengaji darjah 3 - adalah hari pertama gua berpindah dari Hulu Langat - kawasan happy,fun dan kejiranan yang banyak makwe - ke Tanjong malim - bandar koboy, takde yang fun selain kfc (ehem, KLfc?) dan kejiranan yang cakap bahasa alien.

Gua jadi kucar-kacir, gua tinggalkan kareer persekolahan.

Hari pertama persekolahan - sekolah agama - gua terlupa bawak kotak pensel. Gua tak bertegur sapA dengan sape-sape. Masuk sebelah petang - sekolah gomen - langkah pertama yang gua buat bila tiba di meja kelas adalah aktiviti yang paling humble, paling honest untuk dilakukan, apadia? yes. tidur.

Begitu lah rutin harian sekolah gua, tapi tak kan gua nak ulang macam ni hari-hari? buat malu muka gua dan status gua sebagai budak dari kawasan happy,fun dan kejiranan yang banyak makwe.

Selang seminggu, gua mendapat jemputan untuk pekene main bola di Taman Pelangi. Adalah seorang dua budak kelas gua. tegor pun setakat senyum-senyum dan laga bahu semase beratur nak beli nasi lemak.

Jadi hari pertama, segale macam skill keluar, segala macam teknik passing muncul.

dan semenjak hari pertama tersebut, kekal bersahabat sampai hari ni.
errr. gua rasa tak sampai 15% pun yang kekal.

keh keh keh

apapun, terima kasih kepada bola yang memberikan ruang untuk orang macam gua yang tak reti nak tegur manusia lain, untuk bersosial sedikit-sedikit.

kalau gaduh pasal bola tu, gua bukak hari lain.