Oct 19, 2015

siji

Posted by
Perkara pertama
Perkara pertama adalah perkara yang selalunya paling senang melekat di serabutan memori otak manusia.
dan,
ini adalah memori pertama gua menginjak diri ke negara lain.

Sebagai seorang yang penuh sifat pengembaraan dan kelakian yang sejati, gua tidak ditemani keluarga, tidak seperti teman seperjuangan gua.
Jadi perkara pertama yang gua nampak di perlabuhan adalah,
makwe indonesia yang menggunakan seluar padat, ketat dan padu.
seorang manusia yang sedang terlantar kesakitan diatas katil hospital, dan tak ubah macam mayat.
serta keluarga teman seperjuangan gua.
dan perkara yang paling gua tak lupa adalah, akak imegresen cakap,

" Alah dik, ke batam je pun tak payah la nak bergambar bagai " - merujuk kepada kawan gua yang sedak leka bergambar dengan keluarga dia.
" Belajar sana 1 sem kak " - terang gua.
" Bukannya tak boleh balik ! " - balas akak tu.
Sebagai mahasiswa, gua biarkan sahaja kakak tersebut dengan stigma, ideologi dan pegangan hidup dia.

Jarak bukan pengukur hebat tidak pembelajaran kita,
walaupun hanya dipisahkan beberapa kepulauan dan lautan,
ianya tetap tidak sama seperti tanah tumpahnya darah kita.