Sep 28, 2010

Dash yang kuro (mungkin)

Posted by

hah.amacam? lu orang ingat lagi tak dekat cerita kartun dekat atas nih? ahhhh! tak true la semangat tv2 lu orang waktu kecik-kecik dulu. sebenarnye gua pun tak ingat, tapi cerita ni memang super power. same taraf dengan cerita transformer versi binatang yang gua tengok setiap kali balik sekolah agama sebelah pagi, yang ketua dia adalah sekor gorilla.


Kerate atas ni la jadi tumpuan utama cerita ni hangat semacam. Entah macam mane,scene konda-kondi dengan guli jadi surut, seluruh budak taman gua ade kerate ni. Kedai berdekatan pun bukan kemain promosi bende ni, kotak permainan ni diletak dekat sume bahagian, bahagian sayur pun ade, bahagian ikan pun ade. ahhhh! tektik tektik. tapi sebab tektik tu jugak gua ter-bejaya membeli selepas sedikit rundingan dengan mak gua. kah kah kah!

Gampang ape gua kecik-kecik tahu berrunding, yang gua tahu gua nak bende alah tu untuk nampak cool. Mak gua kalau beli barang hal-hal mainan terpakse fikir panjang, katekan satu mainan tu harga rm15. Dia terpakse darab 3, sebab kene beli untuk gua,abang gua no.2 dan abang gua no.1. 15 darab 3 dah 45. zaman tu rm50 bukan boleh pandang sebelah mate woit!


Pehhhh! sebijik dengan gua punya beb, name kerate ni Burning Sun hak milik si gemuk dekat gambar atas sekali tu. Balik-balik terus gua bukak, ni lagi satu masalah selain berunding dengan mak gua. Gua terpakse pasang segale kompunen haram jadah sebelum nampak bentuk kerate. Gua mase ni sekolah tadika je,naik basikal pun berakhir ke tanah aje. Jadi gua terpakse la serahkan tugas macam ni dekat abang gua, tapi sayang. Abang gua pandang remeh dengan masalah gua, dia pergi pekene main kerate dia dulu. seminggu dua baru la dia pasang gua punya. cilakak.

Ramailah warga Taman Seri Nanding yang ade kerate ni, tapi semua nampak same sebab kerate ni ade 5 jenis je. Maka naik la spirit D.I.Y masing-masing, ade yang spray body kerate, ade yang pasang eksesori ade yang terlanjang kan terus.

Maka terbitlah kotak ni dalam rumah gua. Abang gua secare tak langsung menjadi brader sperepart kerate ni, dari rangka body, tayar, enjine, bateri murah dan segale bende ade.


Ni track litar untuk kerate tu, sape yang ade bende ni kira boleh bukak bisnes. satu bisnes sewa track, satu bisnes cas bateri. Scene kerate ni tak lame pun, mungkin sebab mase tu scene konda-kondi dengan bola sepak masih menebal dikalangan pemuda taman,tapi scene ni naik balik mase gua mula-mula datang tanjung malim tahun 2001.

Mase gua darjah 3, gua dapat keputusan yang gila babi punya cemerlang, terus gua mintak mak gua belikan kereta tamiya bersama-sama dengan enjin kerate mainan versi warne ungu. Yes, kerate ni pun ade macam-macam versi enjin, lagi mahal lagi power.

Nak di jadikan cerita, Tanjung Malim mane ade kerate enjin ungu. semua enjin standard keluar kedai aje. Berbekal pulak dengan bateri boleh cas, memang boleh pergi jauh. Memang puas hati betullah gua mase tu, tapi lepas peristiwa kerate ni jatuh longkang berair. Terus gua punya kerate jadi biase-biase.

Scene ni pun bertahan sekejap je, sebelum scene kerate kontrol naik.