Aug 13, 2010

Blues bulan pose

Posted by
Baru seminggu puasa, gua tak rase calenging langsung. Nak dijadikan cerite ramadhan tahun ni paling tak mencabar. Kalau tahun lepas gua lebih banyak habiskan masa berbuke stail braderhood,stail berbuka pukul 6:30 baru nak hidop enjen moto, sampai bazar sume kedai dah buat promosi turun harga 90%. Kalau pukul 7:15 tu jalan-jalan depan gerai diaorang, dia kasi pecuma. Kadang-kadang diaorang ajak makan sekali. Tapi gua tolak sebab kalau makwe yang ajak memang sah gua sambar. Kalau bawak 2 ringgit tu dah boleh sambar murtabak sekeping + air sirap. Gua bersama kutu-kutu yang lain pun membraderhoodkan cara berbuka, kira sorang beli kuih, sorang lagi beli murtabak, kalau ramai-ramai memang nampak macam-macam juadah. Habis berbuka terus ke masjid. eh silap, terus ke cc.

Mase ke terawikh tahun ni,lagi macam gampang. Stail duduk sorang-sorang,brader sebelah sembang lohat kelate,sebelah lagi budak-budak cerite pasal katun terbaru. Gua duduk tengah-tengah gaye macam alim,padahal dalam hati takde member langsung.

Kalau dulu,lepas solat isyak terus pecut ke pekan berdekatan dengan kehadiran kutu yang sederhana. Desitinasi paling solid mase tu adalah kedai cd Ravi yang jual mercun. Masuk kedai,usha-usha cd dan terus blah. Jalan jauh sikit, sorang kutu sound,
"woi ! dapat tak dapat ?"

yes,kegiatan paling solid time solat terawikh adalah mencuri mercun. Kalau beli orang kate bakar duit,kalau curi tak tau la ape katenye. Kami lari-lari anak sambil melompat-lompat girang,masjed baru rakaat ke 8 rasenye. Mak bapak masih sibuk didalam. Destinasi seterusnya ialah padang majlis daerah,tempat paling solid kalau nak main mercun.

Pong pang pong pang main,nak dijadikan cerita lagi, lepas penat bermain,seorang kutu menjerit,
" woi bayang ape tu!" sambil kami tercari-cari bayang ape yang ade dalam kegelapan padang ni.

"aku nampak orang belari tadi !" terang kutu tersebut. Dalam umur yang masih muda,pengalaman hal-ehwal mistik memang kurang.

Dengan tak semana-mana, seorang lagi kutu berkata, "woi aku pun nampak la!" sambil tangan ditunjuk-tunjuk kearah gelap.

Faking hell kata hati gua. Seingat gua setan dah masuk lokap,sape pulak yang belari-lari dekat padang malam-malam macam ni?

Berbekalkan semangat takutkan hantu, gua serta kutu yang lain berlari ke arah yang lebih cerah, jam dah lewat. Masing-masing ke pangkuan mak bapak yang baru habis terawikh. Gua? Gua berbasikal sejauh jarak rumah gua ke masjed jamek tanjung malim semate-mate nak solat terawikh, eh silap, main mercun! Time kutu yang lain gembira dipangkuan mak bapak masing-masing,gua masih berpeluh-peluh mengingat peristiwa tadi. Last-last gua lepak setengah jam,tunggu haji-haji yang naik basikal balik. Ni kali pertama gua merase balik dalam stail rombongan.

Gua difahamkan bende yang gua nampak tu adalah kelibat. Banyak jenis pulak bende mistik ni. Tolak tepi, besoknye ke padang mejles daerah lagi dengan tujuan bermain mercun!