Aug 10, 2010

cerite bulan puasa

Posted by
Sedang-sedang gua masih melayan pisang goreng,bapak gua dah sound awal-awal,
"malam nanti jom pegi terawih." Gua angguk-angguk aje,kalau cakap lebih-lebih nanti lari jugak selere gua makan pisang goreng cicah gula ni. Bagi orang muda macam gua,seminggu terawikh tu memang melekat tapi bila masuk minggu dua dia dah tak nampak batang hidung langsong. Rata-rata dah mula pergi main mercun atau paling kodi tengok game bola.

Mase gua dalam perjalanan ke mesjed menaiki kerete sukan, bapak gua membuka cerita-cerita ramadhan. Kalau sebelum ni waktu pilihanraya dekat area rawang,dia bukak cerita hal ehwal politik tapi disebabkan nak masuk ramadhan ni semua perihal tentang solat sunat habis dicerite.
Gua duduk tepi senyap-senyap buat-buat garu kepale aje.

Lalu depan satu surau kampung,bapak gua terus tukar topik.
"ni surau barisan" kate bapak gua sambil tunjuk-tunjuk surau tersebut.
"kenape pulak?" tanye gua kepelikan.
"sebab warne biru,lagi pun tak ramai yang datang!" jawab bapak gua.

Gua gelak keh keh keh aje.