Dec 6, 2010

Merancang masa depan punya depan

Posted by
Sebenarnya, gua baru balik. baru balik dari makan. makan dekat kedai mamak yang disediakan sekali servis masakan tom yam. bila ada servis masakan tom yam, maka secara langsungnya terdapatlah makan-makan seperti paprik,telur bungkus dan segala macam dari negara tom yam.

Jadi gua terus mengorder dekat cik adik yang berstatus waiter ;

"nasi paprik satu, limau ais satu" arah(order) gua sambil menyelak buku The Alternative Hero. Entah ape punya semangat kali ni, gua bawak bahan bacaan ke kedai mamak. Sepatutnya, menjadi siswa. gua seharus stadigrup atau paling kodi melepak bersama makwe-makwe. yedop? lancau kome la weh.

Jadi,dengan tangkas. bunyi dapur semakin meriah.

Cukup 10 menet, makanan gua keluar. cik adik berstatus waiter membawa makanan gua dengan rapi, bagai menatang minyak yang penuh. atau kata lain, cik adik berstatus waiter ni sudah punya pengalaman membawa pinggan dengan cemerlang. tak macam gua, dulu bawak satu set sudu dan garpu pun berterabur.

Dengan perlahan pinggan nasi dan lauk diletakkan, dan cik adik berstatus waiter menulis-nulis angka di satu kertas kosong,lalu diselitkan secara terbalik kertas tersebut dibawah gelas berisi air limau dan asam boi. ahhhh,macam nak kasi surat cinta pula nak terbalik-terbalikkan kertas.

Gua selak kertas, tertulis angkat "6.70" dengan besar. Gua buat tak port sangat pasal harga, mungkin sebab gua dalam status kaya atau mungkin sebab nasi paprik ni mempunyai udang galah, ayam kampung mahupun bahan-bahan import.

Gua mematikan fikiran gua tentang harga, lalu gua menyelak-yelak lauk paprik. 2 ketul ayam bersaiz mini, 2 udang. juga bersaiz mini, 3 potong sotong yang pada gua mempunyai saiz yang lebih kecil dari keropok super-ring.

Demi menghormati suasana, gua meneruskan penghadaman gua.

"faking! lauk macam nak kasi kucing makan!" bentak gua dalam hati tatkala membayar.

Jadi, siapa yang gua harus salahkan? kedai tersebut? cik adik berstatus waiter? mahupun kedai minyak esso yang naik harga? atau salahkan gua sebab nak makan sedap?