Dec 21, 2010

Kapitalis, dan kesan

Posted by
Jadi, sekarang gua merupakan pengguna tetap bas Sri Maju, ipoh-tanjong malim. Walaupun sejak dua menjak ni, aksident makin banyak dekat area ipoh ni. tapi gua tetap tenang.

Perangai driver bas tu, gua tolak tepi dulu. Ade jugak dia habiskan 70% perjalanan bergayut dengan makwe dia. ontongg laaa.

Jadi, perjalanan naik bas ni boleh tahan gampangnya. Kalau nasib best, dapat la duduk dengan makwe. ahhh, tak pernah dapat pun!

Nak di jadikan cerita, lepas penat pak cik driber tu tekan minyak, tekan brek, sembang satu-dua, tekan minyak lagi, sampai ipoh. 2 jam 30 menet.

Kali ni, gua dekat tempat orang. Mana mungkin gua call siape-siape (padahal gua call member gua, awek dia angkat.fookin'!) Dalam otak, gua tengah fikir berjalan kaki. Gua pun tak berape nak pasti, kalau-kalau gua ade spirit berjalan kaki macam dulu.

Tengah fikiran gua bertekad untuk berjalan kaki dari stesen bas ke rumah gua, satu kerate buatan malaysia bertanda TEKSI berhenti di depan gua.

"nak pergi mane dik? naik naik !" pelawa pak cik teksi mesra. Mungkin pada abad ke 21 ni, masih ade lagi orang baik yang tidak terhanyut oleh arus modenisasi kapitalis.

Gua harus mengakui yang gua masih setahun jagung di tempat ini, tempat luas, moden, global, dan pelbagai lagi perkataan yang mengambarkan bandar besar ni.

tapi, kalau la setakat naik teksi, berjalan pun jauh macam dari tanjong malim pergi hulu bernam. tapi kos bayaran dah same macam tanjong malim pergi kuala lumpur. macam mane nak kira?!!

bodoh, babi!