Oct 7, 2010

Gua serta scene rock tempatan

Posted by


Scene rock memang suram,lagi-lagi buat pemuda macam gua yang lahir tahun 90an,rock mase tu hanya tinggal sisa. Ni semua gara-gara rambut panjang,seluar ketat dan baju singlet ala cap pagoda yang telah di-haramkan gomen.

Lepas tu muncul la perkara-perkara yang lebih mengarut dari scene rock, bagi budak-budak zaman sekarang memang boleh ghairah bila di dendang dengan lagu ala-ala jastin biber dengan lady gaga. Tapi bagi gua ni hal-ehwal struggle.

Lagu Search diatas antara hits,lagu penaik spirit buat gua belajar photoshop tengah pagi mase zaman mencari rock.

Rock (2005) : Mamat Khalid

Tahun 2005,muncul satu cerita Rock dari Mamat Khalid. Cerita ni kira suam-suam saje bagi gua, tapi perubahan sekeliling memang hebat.

Gua ingat lagi waktu cerita ni baru keluar, kedai Ravi, kedai cetak rompak tetap di kawasan gua, bukan main laku lagi. Yang buat gua terkejut, kawan se-persekolahan gua yang sebelum ni asyik bercerita tentang artis hip hop, terus tukar track.

Sebelum ni bawak kaset ruffaedge, tapi sekarang kemain lagi dengan keseronokan pakai seluar ketat. Gua tumpang seronok jugak bila ada ramai member sealiran muzik, tapi benda ni semakin parah.

Parah tak parah jugak bila Slam pun dikatakan rock, ahh tu gua boleh berkerjesama lagi. tapi kalau sampai band yang semua lagu pasal putus-cinta,suka-cinta,mati-cinta,cinta-cinta-cinta. rock ape dah tu?

Semenjak dari peristiwa tu,gua dah berpatah-arang dengan scene rock tempatan. Gua tak mengaku rock lagi,gua terus berdiam diri bila ade topik-topik rock.