Apr 6, 2011

Keluar 210 (untuk mereka yang masih berhaluan sama)

Posted by


Tak ada teman, telah terpancar, namun aku tetap berputar “


****************************

"Nama gua Sidek", ujar Sidek apabila ditanya namanya oleh makcik bertudung ala Yuna yang merupakan orang sebelah di dalam bas.

Sekali pandang,Sidek seperti manusia yang kuraj - kurang ajar - tapi tak, dia cuma lebih suka berdiam. Tambahan pula, bila dah mengantuk, lagi-lagi dalam bas yang ber-kondisi 21 darjah celcius. Memang lari mood nak bersembang, mesti dah terfikir pekena baring terus.

Jadi mula lah pengembaraan Sidek dari point A ke point B, yang setiap minggu di ulang-ulang perjalanan yang sama, cuma yang beza hanyalah orang yang duduk disebelah, tapi belum pernah lagi dia jumpa dengan makwe-makwe jenis lawa, yang kerap adalah makcik tudung ala Yuna dan kadang-kadang makcik bertudung anak dan kain belah.

Bunyi ejen bas yang kuat, sama kuat dengan degupan jantung Sidek. Walaupun Sidek punya paras yang kasar, dan buat mereka yang rabun jauh, acapkali Sidek di anggap Stone Koll.

Namun,Sidek masih punya hati yang sangat halus,pink dan mentah. Mungkin sebab dari kecil, dia sudah gemar main anak patung berbentuk tedy ber, dan selalu tengok sinetron indonesia. Tapi, tak pernah sekali pun dalam hidup dia, dia menyalahkan tedy ber mahupun sinetron yang telah membuatkan dia punya hati yang halus,pink dan mentah.


*bersambung (kalau gua rajin)