Jul 28, 2010

bukan selalu gua nak cerite-cerite kisah rakyat marhein yedak?? II

Posted by
Kalau bab musik dekat tanjong malim ni,gua boleh kasi -4bintang,gua ingat boleh cecah -5 jugak,tapi tanjong penah buat satu gig dekat upsi yang gua sendiri pun tak rase macam gig,yang datang memang ramai,dari pakcik-pakcik "berjaya" baju batik perut boroi,sampai makwe-makwe tengok band perform macam tengok orang mengaji,takde nak bertepuk takde aksi mahupun reaksi. Gua syak dia nak lagu-lagu ala-ala cinta-kau-aku-sampai-kubur punye stail. dah yang ber-not-so-moshpit pun boleh kira gune jari kaki.

Scene tanjong malim rate-rate adalah mat rempit,"dalam hati ada taman" & paling gempak pernah belaku adalah scene skinhead punk tahun 2007,tapi scene skinhead punk dekat tanjong malim adalah unik dan spesial. Yang bertukar hanya gaya pemakaian je, bukan attitude. rambut pacak bau telo,doc marten,baju seluar jean ketat,kalau tengok memang betol-betol rebel brader tu,tapi pergi jamming main lagu cinta-kau-aku-sampai-kubur dan lebih parah dress-up macam tu turun tanjong beli buah epal,kalau gua adalah penjual epal,sudah tentu mimpi gua malam tu mimpi ngeri.

Berbalik kepada scene tempat kerja gua, bila muncul lagu-lagu bangfes,rata-rata akan cakap "lagu ko min!",ni disebabkan pakaian mase gua masuk-masuk kerja sudah seperti rockstar,sluar skinny&kasut converse(korang ingat pencuci pinggan tak berjiwa rockstar ke,kehkehkeh),gua buat tak port je. Tradisi macam biase bila dah bosan,dapur dah bersih-berseri,takde order yang masuk adalah bluetooth lagu sambil sembang kosong,kadang-kadang ganti dengan usha makwe-makwe lalu,performence makwe dekat kawasan kerje ni memang solid.Kalau bluetooth lagu,memang henset gua diaorang takkan usik gara-gara lagu dalam henset gua macam gampang, band dari zimbabwe(gua tipu),orang asli awstrawliar,asli hulu & omputih duduk cigago. Mane penah diaorang dengar name-name Ramones,Killers, lagu Beatles pun tau satu je,Lucy in the loo,goldfinger,ben gibbard yang kawin dengan makwe idaman gua,Zooey Deschanel. Macam omputih kalau kasi durian,pelik bebenor demeh da!

tapi komrad kerje gua kalau bab motor memang genius,kalau time rokok-break (rehat sambil isap rokok) semua perihal motor dia cerita. gua duduk diam sambil angguk-angguk kepale. tak manis pulak kalau gua mencelah pasal musik ataupun ekonomi negara,boleh bawak bergaduh nanti.

-bersambung
saje-saje gua buat sambung-sambung ni,baru la hidup bizi sikit nak kene siapkan yedak?