Jul 1, 2010

madnoor seorang proletariat dari negeri perak

Posted by
mad Noor mungkin sebuah nama paling manis untuk menjadi seorang penari ballet antarabangsa,namun di tanjong malim,nama mad Noor tidak sebegitu manis, dia merupakan ikon,simbol serta mesteri paling epik bagi lelaki proletar.

langit biru di tanjong malim mungkin kelihatan biase bagi lu & kedai mamak masih terlalu awal mencecah waktu puncak bagi mad Noor. Bagi seorang pemusik jalanan, mereka berasa lebih lively bila bermain di tepian-tepian lorong,bersama gitar & irangan musik kota yang rawak. Berbeza pula dengan seorang sosialis,mereka terasa siksa bila status facebook tidak ter-update,tidak berkongsi perkara-perkara ter-awesume hari ini.Dia tidak mampu berasa lively.

Itu mereka,tapi tidak bagi mad Noor. Dia tidak percaya akan musik, dia tidak endah akan sosial. Dia adalah seorang rokok-ism-itc-iat,mahupun segala perumpamaan yang hampir menyerupai mad Noor. Dia lebih asyik bila bejuang perkara yang dia gemar,yang dia rasa lebih LIVE!

yes.rokok.ROKOK!
bagi mad Noor, rokok lebih dari himpunan bahan kimia,lebih dari ke-asyikan malam pertama,lebih dari seorang higusan berangapan merokok kelihatan lebih cool.
Rokok ibarat kable penyambung daya imiginasi kepada mad Noor. Hari ini dia adalah seorang ahli tinju, lantas dengan se-pam rokok, dia menumbuk-numbuk angin. Dalam otaknya,dia adalah Sapok Biki. Esoknya dia adalah seorang seorang anak muda putus cinta,dia buang rokok lantas baring atas lantai sambil terpekik terlolong. tiap hari bagai satu advanture baru baginya.

tapi, tanjong malim tidak mampu mentafsir perkara yang membuatkan mad Noor LIVE, dengan tipikal, dia di label gila,tidak senonoh,tak cool,tak moden,tak art.tak pelbagai-bagai lagi.
mad Noor hanya memperjuangankan apa yang dia rasa LIVE, apa salah mad Noor sebagai rakyat Malaysia? Dia tidak memotong kepala lembu sebagai tanda protes,dia tidak membakar gereja sebagai tanda dia betul,dia hanya MENGE'PAU rokok dari mereka yang dia sangkakan berasa LIVE bila menghisap rokok.

yes,seperti lu,gua dan lain lain, hidup dalam dunia kapitalism memang tiada yang percuma. ini yang mad Noor rasa bila dia tidak mampu berkongsi menghisap rokok Marlboro.
gua yakin suatu hari nanti, mad Noor akan bangkit, bangkit selepas berjaya menghasilkan sebuah daerah tembakau miliknya, dan gua pasti, rokok adalah percuma & rokok menjadi lambang kepada sebuah impian seorang proletar.

.....mat Noor,sebuah empayar mesteri seorang proletar dari daerah kecil-kecilan yang pentingkan ISO....

;notakaki; gua pun pernah kene pau dengan mad Noor, chicken chop lagi. berat jugak gua nak kasi,takut-takut dia tak layan taste orang amarika.